Sider

Translate

søndag 22. mai 2016

Fortielsen av Jørgen Jæger.

Endelig ...en etterlengtet bok har kommet til meg ! Bok nr 9 i Jørgen Jægers fantastiske krimserie om Ole Vik og Cecilie Hopen. Han ble nominert til Bokhandlerprisen for bok nr 6 "Stemmen" og for bok nr 8 "Monster". Kan vel like gjerne bli en nominasjon nr 3 med "Fortielsen :)

Cecilie Hopen reiser til Drammen for å finne ut hva som har skjedd med samboeren Bernhard. Blant sine gamle arbeidskolleger på politihuset møter hun lite samarbeidsvilje, og noen knusende beskjeder. Ole Vik, hennes nye sjef og gode venn, kommer for å hjelpe henne i å nøste opp i hva som har skjedd med Bernhard. De to vikles inn i stadig flere forviklinger som menneskehandel, prostitusjon, trusler og drap.Cecilie møter endelig familien til Bernhard, men det møte reiser flere spørsmål enn svar.Og når Cecilie blir arrestert mistenkt for drap er det opp til gode, gamle Ole Vik å nøste opp i trådene som leder til å finne Bernhard og renvaske Cecilie Hopen.

Åja...sier jeg ! Denne var vel verdt å vente på  :) Etter at Monster sluttet med en del ting hengende igjen i luften uten å få et svar ble jeg meget glad da jeg fikk høre at neste bok skulle fortsette der Monster slapp ! Og det gjorde den til gangs. Når haken min faller ned av overraskelse allerede etter noen få sider....da må man si at boka starter bra :) Selv om jeg må si at denne er litt roligere enn de andre bøkene hans, ikke så full av action, er den, i typisk Jørgen Jæger stil, stappet med spenning.
Jeg liker skrivestilen til Jæger, der historien starter på A og går rett frem til B. Mange bøker jeg leser har masse sidehistorier og "sidesprang" som ikke trengs for å drive spenningen fremover. De blir bare irriterende og gjør at , iallefall jeg, mister litt lysten til å fortsette å lese. Jægers bøker, også Fortielsen, følger historien og bygger opp spenningspunkt i passe tempo :) Fortielsen, som Monster, tar for seg realistiske problemer verden sliter med, som prostitusjon og menneskehandel. Det gir det lille ekstra til historien synes jeg. Det er ikke bare fantasi, men masse research og mer enn et hint av virkelighet !  For meg er Jørgen Jæger fortsatt Norges beste krimforfatter, han skriver veldig spennende og gode bøker, med lett godt språk og historier som fenger. Og  jeg tar av meg hatten for at han klarer å innfri ...bok etter bok etter bok ! You rock Jæger !!:D

Forlag:Juriten Forlag
Utgivelse: forventet utgitt 26/5 2016
Sjanger : krim

1 kommentar:

  1. Flott omtale, og så gøy at også du gir Fortielsen en sekser! Er helt enig med deg at krim uten sidesprang er de aller mest spennende, lange innledende historier til alle karakterer og hendelser gjør det bare tregt å lese.

    SvarSlett